KÖPVILLKOR

1. Allmänt

ALATO Klockor ingår endast avtal med myndig (18 år) person. Är man minderårig krävs målsmans tillstånd. Avtal ingås endast på svenska och vi levererar endast inom Sverige. Avtal ingås när du väljer att skicka beställning i kassan. I priserna ingår moms med 25 %. Vi förbehåller oss rätten att vid uppenbara felaktigheter, t.ex. pris eller tryckfel att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem. Om du vill korrigera din beställning efter order kan vi endast göra detta innan din beställning har lämnat vårt lager. Alla varor förblir ALATO Klockor:s egendom till dess full betalning kommit bolaget tillhanda. ALATO Klockor förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Produkt(er) som ingår kostnadsfritt i samband med köp av annan vara måste i samband med en retur också skickas tillbaka. Produkten som ingått i köpet kommer annars att debiteras motsvarande dess fulla värde. Exempel: du köper en klocka för 1999 kr där det på köpet ingår en klocklåda gratis, värde 399 kr. Du returnerar klockan men inte klocklådan, vi kommer således återbetala dig 1600 kr.


2. Leverans

Alla beställningar levereras fraktfritt. För specifika områden kan kompletterande leveransalternativ med fraktkostnad visas som tillgängliga. Det sistnämnda leveransalternativet kräver ett aktivt val i kassan. Vi skickar endast brev och paket till kunder i Sverige. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad, d.v.s. vi reserverar oss för slutförsäljning. Skulle din order inte kunna skickas i tid har du då rätt att häva ditt köp. Om ditt paket och/eller innehållet är transportskadat när du får det, anmäl det utan dröjsmål till vår kundservice. Om paket kommer bort under transporten måste du meddela vår kundservice inom skälig tid (2 månader). ALATO Klockor skickar en orderbekräftelse till mailadressen du angivit innan vi skickar varorna till dig.

Leveranssätt:

Hemleverans:
Vi vill att det ska vara så smidigt för våra kunder som möjligt. Därför skickas alla våra försändelser som hemleveranser. Beroende på vilka eller vilken produkt du köpt använder vi oss av olika ombud. Huvudsaklingen används ombudstyperna PostNord, CityMail (Tidigare Bring), CJPacket Ordinary, CJPacket Sensitive och DHL Express. Andra ombudsalternativ kan förekomma. PostNord levererar i första hand till din brevlåda, sekundärt till ett utlämningsombud. Avisering sker med SMS eller brev. CityMail levererar primärt till brevlådan, sekundärt utanför din dörr och i sista hand till ett DHL-ombud. CityMail aviserar dig med SMS om rätt nummer är lämnat. DHL levererar primärt till din dörr och kräver signering, sekundärt till DHL ombud för hämtning.

Om försändelsen ej kan levereras kommer paketet återföras till ALATO Klockor och hanteras som en returorder. Vi förbehåller oss då rätten att fakturera dig 299kr för kostnaden som uppstått på grund av utebliven mottagning eller felaktigt angiven adress. 
Vi förbehåller oss rätten att göra löpande justeringar i tjänstens tillgänglighet och leveranstid. 


3. Betalning

Kortbetalning:
Du kan betala med Visa, Mastercard, Maestro eller American Express. Välj kortbetalning och följ anvisningarna. Varorna skickas direkt efter betalningen och ingen extra avgift tas ut. Kortbetalningar kan också göras genom Klarna. Endast kort aktiverade med 3D Secure fungerar.

Postförskott
Vi erbjuder inte postförskott. 

Faktura(Klarna, Betala senare) 
Vi erbjuder betalning med faktura via vår samarbetspartner Klarna. Vid fakturabetalning skickas varorna till den folkbokförda adressen. Vill du ej ha varorna till din folkbokföringsadress ber vi dig vänligen använda ett annat betalningsalternativ. Ingen faktureringsavgift tillkommer (0kr). Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift, dröjsmålsränta och aktuell referensränta. Fullständiga villkor för fakturaköp genom Klarna hittas på deras hemsida www.klarna.com. 

Delbetalning (Klarna, Dela upp)
Vi erbjuder delbetalning i samarbete med Klarna. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Delbetalningsalternativen vi erbjuder visas i kassan. För aktuella villkor se Klarnas hemsida www.klarna.com. 

PayPal:
Du kan betala med PayPal, välj alternativet i kassan och följ sedan anvisningarna. Du behöver ett konto hos PayPal för att kunna genomföra betalningen. Har du inte detta kan du enkelt registrera ett vid köptillfället. Varorna skickas direkt efter betalningen och ingen extra avgift tas ut.


4. Ångerrätt

Du har ångerrätt (retur) inom 14 dagar från att du mottagit varan. Vid retur av vara som hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, ersätter konsumenten oss för den eventuella värdeminskning som uppstått. Värdeminskningens omfång bestäms ensidigt av ALATO Klockor. Ångerrätten kan nyttjas förutsatt att varan returneras tillsammans med de etiketter och originalförpackning/låda som följer med varan. Du har som kund rätt att undersöka varan. För de fall där tillhörande fodral, emballage, informationsfolder och äkthetsintyg inte medföljer vid utnyttjande av ångerrätt, har ALATO Klockor rätt att neka returen.

Retur:
Du kan returnera dina varor till ALATO Klockor inom 14 dagar och få pengarna tillbaka om du ångrat dig. Returkostnaden står du som kund för. Ångerfristen börjar gälla den dag du tagit emot din beställning. Kontakta vår kundservice om du ångrat dig för vidare hantering. Alla varor som skickas tillbaka, måste vara noggrant emballerade, för att undvika skador på varan. Det är du som kund som står för transportrisken tillbaka till ALATO Klockor.

Reklamation:
Om du reklamerar din vara på grund av en skada eller felproduktion kommer vi att göra en manuell bedömning och eventuellt begära in varan om så behövs. Normal reklamationsrätt är vanligen tre (3) år, ett upptäckt fel på en vara ska anmälas till oss inom skälig tid, det vill säga så snart det upptäcktes eller borde ha upptäckts. Detta anses vara inom två (2) månader från mottagandet av varan. Fel som upptäcks inom sex månader efter det att varan levererats förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste du som konsument kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det var ett ursprungligt fel på varan. Första åtagandet vid en reklamation är att åtgärda felet. Om detta inte går och reklamationen blir godkänd kommer vi att ersätta dig med en ny produkt. Om vi inte har möjlighet att ersätta dig med en likadan vara har du rätt till att häva köpet och få pengarna återbetalda. Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället. Vill du ångra ditt avtal (köp) hos oss och istället använda Konsumentverkets ångerblankett finner du den här (PDF).

Returadress för ångerrätt och reklamation:
ALATO Klockor
Hytterkullen 108
433 52 Öjersjö
Sverige

Kontaktuppgifter för ångerrätt och reklamation:
E-mail: kundservice@alato.se


5. Sortiment

ALATO Klockor reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet. ALATO Klockor reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. ALATO Klockor förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

6. Force majeure 

ALATO Klockor är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

7. Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende ALATO Klockor:s tjänster eller produkter bör meddelas till ALATO Klockor:s kundservice via e-mail kundservice@alato.se. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Vi åtar oss inte att delta i alternativa tvistlösningsförfaranden, men kommer att ta slutlig ställning till denna fråga vid en uppkommen tvist.