Vanliga Frågor

Information om

RETUR

Hur länge gäller öppet köp?
Du har 14 dagars ångerrätt från mottagningsdagen.

Kan jag göra ett byte?
Vi erbjuder i dagsläget inte byten, utan det är endast retur som gäller.

Hur skickar jag tillbaka varor?
Ta kontakt med vår kundservice för mer information om hur du går tillväga.

Vem står för returfraktskostnaden?
Eftersom vi erbjuder fri frakt på alla varor så kan vi inte stå för returfrakter. Det gör du som kund.

FRAKT & LEVERANS

Vilka leveransalternativ erbjuder ni?
Vi erbjuder fri frakt på alla varor inom Sverige 🇸🇪. Samtliga leveranser sker primärt till ditt hem, direkt till dörren.

Vi använder oss huvudsakligen av ombud som Postnord, Early Bird, DHL Express, CJPacket, CityMail (Bring). Valet av ombud görs utifrån var du bor och vad du beställer.

Vi skickar även till Danmark 🇩🇰 för 189 kr, med PostNord Brev Utrikes.

Får man en spårningskod och kan följa sin order?
Ja, alla ordrar genererar en spårningskod. Vid köp får du ett mail med spårningsnummer och länk till utvald ombuds spårningstjänst där du kan följa leveransen.

Hur lång är leveranstiden?
Leveranstiden varierar mellan 3 till 15 arbetsdagar beroende på vilken vara du köper.

Exempel på normalfrakttider:
Vintageklockor: 1-3 arbetsdagar (2-5 arbetsdagar till Danmark 🇩🇰)
Winders: 7-10 arbetsdagar
Klockor: 9-14 arbetsdagar
Armband: 12- 15 arbetsdagar
Tillbehör: 12-15 arbetsdagar

Handläggningstiden för din order innan leverans kan påbörjas är 1-2 arbetsdagar.

Vissa varor finns på vårt lager, andra finns på fjärrlager och några beställningsvaror tillverkas on-demand.

Samfraktar ni?
Inte om du köper olika typer av produkter. Om du köper flera stycken av samma vara kommer samfrakt att ske.

BETALNING & ÅTERBETALNING

När och hur skickas min faktura?

Vid köp med Klarna Betala senare skickas fakturan via mail. Om du saknar din faktura kan du logga in på Mina sidor hos Klarna.

Vid delbetalning skickas första fakturan med brev och kommer i mitten av den efterföljande månaden som köpet genomfördes. T.ex. första fakturan för köp gjorda under januari, kommer i mitten av februari.

Jag har betalt med presentkort och ska göra en retur. Hur blir det med återbetalningen? 

Beloppet kommer att sättas in som tillgodosumma på ditt konto hos oss. Summan kan användas för betalning av ett nytt köp.

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

Hos oss kan du betala med följande betaltjänster: Klarna (Betala nu, Betala senare, Dela upp), Visa, Mastercard, Maestro, Paypal, Google Pay, Shopify Pay, Apple Pay.

REKLAMATION

Hur gör jag för att reklamera en vara?

Kontakta oss via kundservice@alato.se. Beskriv ditt ärende, delge oss ditt ordernummer och bifoga bilder som visar felet med varan.

Hur behandlas min reklamation?

I första hand åtgärdas felet och vi står för kostnaden. Vid en godkänd reklamation och om en lagning inte är möjlig, ersätts du med en ny vara, alternativt tillgodobelopp eller återbetalning.

GARANTIER

Vi lämnar ett års garanti på alla varor.

Dock har du som konsument alltid tre års rätt att reklamera en vara förutsatt att du kan påvisa ett ursprungligt fel på din vara.

Saknar du svar på din fråga?

Skicka ett email till vår kundservice, ta kontakt via chatten eller fyll i nedan kontaktformulär så återkommer vi till dig så snart vi kan.

Kontaktformulär