Vanliga Frågor

Information om

FÖRHANDSBESTÄLLNING

Förhandsbeställning – Viktig information

ALATO Klockor är en liten verksamhet som drivs av passion för klockor. Förhandsbeställningar gör det möjligt för oss att utveckla och tillverka nya modeller, men de kräver också lite mer tålamod och administration än ett vanligt köp.

Så funkar det

  • Full betalning görs vid beställning.
  • Leveranstiden är uppskattad, inte garanterad. Vi skickar löpande uppdateringar och meddelar direkt om något drar ut på tiden.
  • Förhandspriser kan gälla under en begränsad tid. Därefter justeras priset.
  • Alla förhandsbeställningar är begränsade i antal och kan sälja slut.

Ändringar & kommunikation

  • Du kan ändra din order inom 24 timmar efter köp.
  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev med samma mejladress som du använde vid köpet – då ser vi till att du får löpande uppdateringar fram till leverans.

Leverans

  • Förhandsbeställningar skickas i turordning. Först till kvarn gäller.
  • När din klocka är på väg får du mejl med kvitto, spårningsnummer och leveransbekräftelse.
  • Vid frågor om leveransen kontaktar du oss. Vi gör vårt bästa för att allt ska gå så snabbt och smidigt som möjligt.

Frakt & tull

  • Alla klockor skickas huvudsakligen från vårt lager i Kina.
  • Moms och skatt ingår.
  • Inga extra avgifter eller skatter tillkommer.

Avbokning

Att avboka en förhandsbeställning innebär en avgift per klocka, som dras från återbetalningen:

  • ARVET: 1500 SEK / €150 / $150
  • TIMESCOPE: 2 000 SEK / €200 / $200

Bakgrunden är att betalningsleverantörer inte längre återbetalar sina avgifter till oss vid återköp. Dessutom kräver förhandsbeställningar mycket administration. Istället för att höja priset för alla, tar vi ut en avgift endast vid avbokning eller retur.

Har du köpt en klocka på förhandsbeställning och önskar avboka? Kontakta oss.

SKATTER & IMPORT

Ingår moms?

Ja, moms ingår i ditt pris i kassan.

Behöver jag betala någon skatt vid mottagande av en klocka?

Nej, priset i kassan är ditt totala pris för din klocka.

RETUR

Hur länge gäller öppet köp?

Du har 14 dagars ångerrätt från mottagningsdagen.

Kan jag göra ett byte?

Ja, ta kontakt med oss så löser vi det.

Hur skickar jag tillbaka varor?

Ta kontakt med vår kundservice för mer information om hur du går tillväga.

Vem står för returfraktskostnaden?

Eftersom vi erbjuder fri frakt på alla varor så kan vi inte stå för returfrakter. Det gör du som kund om du ångrar dig.

FRAKT & LEVERANS

Vilka leveransalternativ erbjuder ni?

Vi erbjuder fri frakt på alla varor. Samtliga leveranser sker primärt till ditt hem, direkt till dörren. Vi använder oss av PostNord Varubrev 1:a klass, YunExpress och DHL Express som leveranssätt. Valet av ombud görs utifrån var du bor och vad du beställer.

Får man en spårningskod och kan följa sin order?

Ja, alla ordrar genererar en spårningskod. Vid köp får du ett mail med spårningsnummer och länk till postombudets spårningstjänst där du kan följa leveransen.

Hur lång är leveranstiden?

Inom Sverige
Leveranstiden 1-3 vardagar för armband. Har du beställt en klocka så är leveranstiden specificerad på produktsidan.

Utanför Sverige

Leveranstiden är mellan 7-12 dagar.

Vi handlägger din order inom 24 timmar. Normalt skickar vi din vara första arbetsdagen efter ditt köp.

Samfraktar ni?

Vid köp av flera armband samfraktar vi. Vid köp av armband och klocka sker leveransen i två försändelser.

BETALNING & ÅTERBETALNING

När och hur skickas min faktura?

Vid köp med Klarna Betala senare skickas fakturan via mail. Om du saknar din faktura kan du logga in på Mina sidor hos Klarna.

Vid delbetalning skickas första fakturan med brev och kommer i mitten av den efterföljande månaden som köpet genomfördes. T.ex. första fakturan för köp gjorda under januari, kommer i mitten av februari.

Jag har betalt med presentkort och ska göra en retur. Hur blir det med återbetalningen? 

Beloppet kommer att sättas in som tillgodosumma på ditt konto hos oss. Summan kan användas för betalning av ett nytt köp.

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

Hos oss kan du betala med följande betaltjänster: Klarna (Betala nu, Betala senare, Dela upp), Visa, Mastercard, Maestro, Paypal, Google Pay, Shopify Pay, Apple Pay, American Express, Union Pay och Swish.

REKLAMATION

Hur gör jag för att reklamera en vara?

Kontakta oss via kundservice@alato.se Beskriv ditt ärende, delge oss ditt ordernummer och bifoga bilder som visar felet med varan.

Hur behandlas min reklamation?

I första hand åtgärdas felet och vi står för kostnaden. Vid en godkänd reklamation och om en lagning inte är möjlig, ersätts du med en ny vara, alternativt tillgodobelopp eller återbetalning.

GARANTIER

Vilka garantier lämnar ni?

Om inget annat anges på produktsidan lämnar vi två års garanti på alla varor.

Dock har du som konsument alltid tre års rätt att reklamera en vara förutsatt att du kan påvisa ett ursprungligt fel på din vara.

Saknar du svar på din fråga?

Skicka ett email till vår kundservice, ta kontakt via chatten eller fyll i nedan kontaktformulär så återkommer vi till dig så snart vi kan.

Kontaktformulär